Калькуляція (від лат. Calculatio – рахунок, підрахунок) – визначення витрат у вартісній (грошової) формі на виробництво одиниці або групи одиниць виробів, або на окремі види виробництв. Калькуляція дає можливість визначити планову або фактичну собівартість об’єкта або виробу і є основою для їх оцінки. У будівельних організаціях оцінка і калькуляція використовується для об’єктів бухгалтерського обліку в грошовому вираженні. Калькуляція є основою для визначення середніх витрат виробництва і встановлення собівартості продукції.
Матеріал з Вікіпедії
Будь-яке підприємство в процесі своєї діяльності несе витрати, спрямовані на виробництво і збут продукції. Всі витрати підприємства з розрахунку на одиницю продукції і становлять собівартість виробу. Тому дуже важливо знати собівартість продукції, що Ви випускаєте. Переважна більшість компаній виробників приділяють процесу розрахунку собівартості продукції мало часу. А дарма, адже від того як правильно ви в процесі складання вартості врахуєте свої витрати, на пряму залежить скільки підприємство отримає прибутку.
Вартість продукції, що випускається можна виразити простою формулою:
Вартість = Собівартість + Торгова націнка + Прайсові послуги + Послуги монтажу
Собівартість = а + b + c
- a – вартість матеріалів, необхідних для виробництва виробу або товару;
- b – фонд заробітної плати;
- c – інші витрати підприємства.
Кінцевою метою калькулювання є формування повної собівартості одиниці продукції, тому важливо врахувати всі витрати пов’язані з виготовленням, а також монтажем виробів зовнішньої реклами. Розглянемо кожну статтю витрат окремо.
Вартість матеріалів необхідних для виробництва виробу або товару
Ця стаття витрат найпрозоріша, і визначається сумою витрат планованих на закупівлю матеріалів пов’язаних з виробництвом одиниці продукції.
Фонд заробітної платні
Загальний фонд заробітної плати необхідний для виробництва тієї чи іншої продукції можна розділити на три складові. По-перше, це сума винагороди всіх учасників виробничого процесу спрямованих на виготовлення однієї одиниці продукції. У виробництві зовнішньої реклами фонд заробітної плати формується за принципом відрядної заробітної плати. Пов’язано це, перш за все з індивідуальністю кожного виробленого виробу. По друге, це так званий додатковий фонд заробітної плати, який формується виходячи з суми винагороди всіх співробітників підприємства, що не беруть участь безпосередньо у виробництві. По-третє, це все відрахування на заробітну плату, які визначаються системою оподаткування тієї чи іншої країни.
Формування фонду заробітної плати на підприємстві виробника зовнішньої реклами
Статті витрат | Розшифровка статей витрат |
Заробітна плата виробничого відділу | Фінансова винагорода всіх співробітників виробництва, сформована з розрахунку виготовлення однієї одиниці продукції. А саме відрядна заробітна плата макетників, слюсарів, монтажників і т. д. |
Додаткова заробітна плата | Формується виходячи з фонду заробітної плати співробітників підприємства які безпосередньо не беруть участь у виробничому процесі. До таких відносяться: – ІТП, управління і обслуговуючий персонал виробництва; – співробітники адмін. апарат підприємства; – співробітники відділу збуту. |
Відрахування на заробітну плату | Всі відрахування пов’язані із загальним фондом заробітної плати (Соц. Страх, Пенсійний фонд, Прибутковий податок і т.д.) |
Інші витрати
Перш ніж розглядати цю статтю витрат розповім анекдот. Домовилися чоловік з дружиною, що будуть вести облік своїх витрат. На наступний день вона показує чоловікові список: Корм для канарки – 1 долар. Корм для кішки – 3 долари. Інші витрати-988 доларів. Часто так само відбувається і в складанні калькуляції, цій статті витрат приділяється дуже мало уваги. А даремно, оскільки в цій статті витрат криються значні витрати. Їх можна розділити на дві групи «накладні витрати» і «податки». Досить часто для спрощення кошторису їх об’єднують під однією статтею.
Формування фонду інших витрат
Статті витрат | Розшифровка статей витрат |
Накладні витрати | Всі витрати пов’язані з діяльністю підприємства: орендна плата, комунальні платежі, канц. товари, касове обслуговування, обслуговування технічних засобів, оплата послуг інформаційного характеру, відрахування на соц. заходи, витрати на сигналізацію і рекламу, послуги зв’язку, доставка вантажів. Також транспортні витрати крім витрат пов’язаних з використанням спец. техніки і т. д. |
Податки | Всі податки, пов’язані з комерційною діяльністю підприємства. Податок на прибуток або єдиний податок, податок на землю, податок на транспорт, збір на забруднення навколишнього середовища і т. д. |
З огляду на всі ці витрати ми формуємо собівартість виробу. Але оскільки ми складаємо калькуляцію вартості рекламних виробів, то при розрахунку ми повинні врахувати витрати пов’язані з монтажем, а також наданням супутніх послуг, якщо такі беруть участь в процесі виробництва. До витрат пов’язаних з монтаж виробу відносяться: транспортування виробу або товару до місця монтажу, використання спец. техніки (автокран, автовежа …), на відрядження та витрати на проживання монтажної бригади. До супутніх послуг можна віднести всі види робіт, вартість яких визначають прайси підприємства, які самі по собі є калькуляцією. Також всі послуги надані субпідрядниками і сторонніми компаніями з урахуванням вашої торгової націнки. Це особливо актуально, якщо ви плануєте контролювати витрати по супутнім послугам.
Як підсумок розглянемо приклад калькуляції виготовлення і монтажу нескладної вивіски.
Калькуляція розрахунку вартості планшета двостороннього 700 х 400мм. Без вартості монтажу
№ |
Стаття калькуляції |
Сума |
Розшифровка статті калькуляції |
1. |
Матеріали |
938.90 |
Сума закупівлі всіх використовуваних в замовленні матеріалів |
2. |
Загальний фонд заробітної плати |
661.76 |
|
2.1. |
Заробітна плата |
300.80 |
Відрядна заробітна плата (виробництво) |
Додаткова заробітна плата |
360.96 |
120% від фонду відрядної заробітної плати | |
3. |
Відрахування на заробітну плату |
243.73 |
336.8% від загального фонду заробітної плати |
4. |
Накладні (інші витрати) |
304.41 |
49% від загального фонду заробітної плати |
5. |
Собівартість |
2148.80 |
Сума рядків 1; 2; 3; 4 |
6. |
Прибуток |
542.16 |
Прибуток на виробництво 25% від собівартості |
7. |
Монтаж | ||
7.1. |
Витрати на відрядження | На відрядження, проживання | |
8. |
Транспортні витрати | Доставка вантажу, використання спец. техніки | |
9. |
Фрезерування |
168.00 |
З прайсу фрезерування |
10. |
Широкоформатний друк |
245.33 |
З прайсу широкоформатний друк |
11. |
ПДВ |
620.86 |
20% від рядка 12. |
12. |
Всього вартість |
3725.15 |
Коментар: розрахунок вартості проведений в гривнях з урахуванням оподаткування чинного на території України. Але принцип складання калькуляції в цілому може підійти також для підприємств інших країн.
І на останок хочу нагадати: зберігайте зароблений прибуток – це ті гроші, на які Ви в праві розраховувати вже сьогодні.
У статті використано принцип складання калькуляції на основі програми для розрахунку виробів зовнішньої реклами BON SENS..
Демченко Олександр
керівник проєкту BON SENS
E-mail: katran_ck@ukr.net